Районна газета

Захист прав споживачів

До відома споживачів!

У відділі економічного розвитку і торгівлі Конотопської районної державної адміністрації  (кабінет 76) створено консультаційно-інформаційну службу «гаряча лінія» з питань захисту прав споживачів за телефоном (05447) 2-32-18. Також свої звернення можна надсилати безпосередньо на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

До відома споживачів!

На адресу Держпродспоживслужби в Сумській області  надходять чисельні скарги на порушення прав споживачів при придбанні ними взуття.

Поради споживачу при купівлі взуття

Суб'єкт господарської діяльності, що здійснює роздрібну торгівлю взуттям, повинен забезпечити покупцям зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки взуття. Для цього торговельні (демонстраційні) зали обладнуються банкетками або ослонами, підставками, дзеркалами, килимками, ріжками.

Інформація про розміри взуття надається в метричній та штихмасовій системах нумерації.

Згідно правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, продаж взуття в торговельних підприємствах, де відсутні умови для примірювання, забороняється.

Перед тим як, приміряти взуття, необхідно звірити маркувальні дані на ньому. На кожній напівпарі взуття повинно бути нанесене маркування(на внутрішній підкладці взуття та устілці) із зазначенням: товарного знака підприємства-виробника; номера моделі (артикула); розміру, повноти; дати виготовлення (місяць, рік); для вітчизняного взуття зазначення нормативного документа.

На поверхні коробки взуття повинна бути етикетка з нанесенням відповідного маркування: найменування підприємства-виробника, його адреса; номер моделі (артикул); розмір, повнота; колір; дата виготовлення.

Впевнившись, що маркувальні дані на коробці взуття відповідають маркувальним даним на самому взутті, споживач може приступити до його примірки.

Приміряти взуття необхідно на обидві стопи, бажано постояти і ньому та впевнитись, що воно не тисне. Якщо взуття підійшло по розміру далі потрібно оглянути взуття на предмет його якості.

Купуючи взуття необхідно вимагати у продавця інформацію про: склад сировини, з якого воно виготовлено (натуральні чи штучні матеріали),про умови використання та догляду за взуттям (інструкція повинна бути вкладена в пакувальну тару взуття),гарантійні терміни носіння взуття.

Касовий чи товарний чек потрібно зберігати протягом гарантійного терміну його носіння. У торговельному (демонстраційному) залі на видному місці обов'язково вивішується інформація про гарантійні терміни взуття, що є у продажу, їх обчислення з урахуванням сезонності. Гарантійні терміни визначаються від дня продажу або відповідного сезону і встановлюються виробником або суб’єктом господарювання.

Згідно Закону України „Про захист прав споживачів” гарантійний строк - строк, протягом якого виробник (продавець, виконавець або будь-яка третя особа) бере на себе зобов'язання про здійснення безоплатного ремонту) або заміни відповідної продукції у зв'язку з введенням її в обіг.

Стосовно продукції, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред'явити продавцю(виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом двох років.

Сезонність носіння взуття (Наказ Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 19.03.94р. № 172).

Початок відповідного сезону на взуття:

>       зимового асортименту - з 15 листопада по 15 березня

>       весняно-осіннього асортименту - з 15 березня по 15 травня та з 15 вересня по 15 листопада

>       літнього асортименту - з 15 травня по 15 вересня.

У гарантійні терміни на сезонні товари не включається час іншого сезону (міжсезонний період).

Дії споживача у випадку, якщо у взутті протягом гарантійного терміну носіння виявились недоліки виробничого характеру (скриті недоліки).

В першу чергу потрібно звернутися з письмовою заявою до суб‘єкта господарювання, у якого було куплено взуття. При цьому необхідно в обов‘язковому порядку пред‘явити документ, який засвідчує факт купівлі (касовий або товарний чек).

Письмову заяву необхідно надати у двох примірниках. На другому примірнику, який залишається у споживача, суб‘єкт господарювання повинен зробити відмітку про прийняття заяви до розгляду (дата, прізвище особи, яка прийняла заяву).

У випадку, коли суб‘єкт господарювання відмовляється прийняти заяву, необхідно один екземпляр направити на його адресу поштою з повідомленням про вручення.

Згідно із ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів” споживач, в порядку та строки, що встановлені законодавством, має право: пропорційного зменшення ціни; безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк; відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника: розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми; вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний з числа наявного у продавця (виробника) товару.

За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості - протягом 14 днів або за домовленістю сторін. У разі коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець (виконавець, виробник) зобов'язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника), а якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання чи зберігання або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.

 Права споживача при придбанні взуття належної якості

Споживач має право обміняти взуття належної якості на аналогічне у продавця, в якого він був придбаний, протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо воно не задовольнило його за формою, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Обмін взуття належної якості провадиться, якщо воно не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий  документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, або в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

До уваги підприємців та споживачів!

У відповідності до Постанови КМУ від 16 грудня 2015 року № 1092 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань харчових продуктів та захисту споживачів» інспекція з питань захисту прав споживачів в Сумській області реорганізована в управління захисту споживачів шляхом приєднання до Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області.

Згідно п.10 Постанови КМУ від 15 червня 2006 року № 833 «Порядок провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів» суб’єкт господарювання повинен забезпечити наявність на видному та доступному місці куточка покупця в якому зазначити адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів. 

Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області знаходиться за новою адресою: м.Суми, вул. Гамалія, 25, телефон 77 - 90 - 42, 77- 90 - 45.

До відома жителів міста та району

Сучасний споживчий ринок характеризується стрімким зростанням обсягів споживання і насичення ринку товарами, у т.ч. іноземного виробництва. Однак, мають місце факти слабкої поінформованості споживачів стосовно споживчих властивостей тієї чи іншої продукції, відсутності відповідної споживчої культури та активної громадської позиції у відстоюванні своїх прав.

Розпорядженням голови Конотопської районної державної адміністрації від 20.01.2014 року № 11-ОД призначена відповідальна особа на яку покладені обов’язки з питань захисту прав споживачів.

Деякі поради споживачу при замовленні послуг або купівлі товару

По-перше. Ні в якому разі не користуватись послугами фізичних осіб, які здійснюють торгівлю з рук у невстановлених місцях. Мова йде про осередки несанкціонованої торгівлі, тобто «стихійної» торгівлі.

Купівля продуктів харчування (м’яса, птиці, молока) або різного роду непродовольчих товарів, пов’язана з підвищеним ризиком для здоров’я і життя споживача. Законодавство не передбачає захист прав споживачів при їх порушенні на «стихійних ринках».

По-друге. Кожному обов’язково слід пам’ятати, що Закон України «Про захист прав споживачів» визначає не лише права, а й обов’язки споживача:

  • перед початком експлуатації товару необхідно уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в документації на товар;
  • в разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару – до початку використання товару звернутися за роз’ясненнями до продавця.

Ці дії обов’язково треба здійснити саме до початку користування товару, а найкраще – взагалі до моменту його придбання. Не виконавши ці дії, споживач зможе втратити право на обмін або повернення товару.

По-третє. В усіх випадках купівлі товару, замовлення роботи чи послуги необхідно отримати письмове підтвердження цього факту.

Для товарів – достатньо товарного або касового чеку, який продавці зобов’язані видавати в день придбання товару і в якому повинні бути вказані його найменування, ціна, дата продажу та реквізити продавця. Якщо на товар встановлений гарантійний термін, вимагайте повне заповнення оригінальних гарантійних талонів.

Якщо ж оформлюється аванс (передплата) за товар, обов’язково оформлюйте її письмово із зазначенням умов її повернення.

Купуючи товар або замовляючи будь-яку послугу, не вірте продавцеві, що відмовляє вам видати чек, мотивуючи спрощеною системою оподаткування, правилами торгівлі або іншими причинами. В діючих законах та правилах відсутня підстава для відмови вам у видачі таких документів. Якщо підприємець не видає вам чек – відмовтесь і ви від покупки.

У випадку, якщо немає документів, які підтверджують вашу правоту, можна використати докази свідків у суді! Але пам’ятайте: документи завжди надійніше за свідка!

По-четверте. Порядок відпускання та прийому споживачем придбаного товару.

Купуючи продукти харчування, необхідно звернути увагу на наявність маркування, яке передбачає собою інформацію для споживача про:

  • загальну назву харчового продукту, його масу або об’єм;
  • склад харчового продукту, якщо він виготовлений з кількох складників, із зазначенням переліку назв використаних у процесі виготовлення інших продуктів харчування, харчових добавок;
  • харчову та енергетичну цінність;
  • найменування, адресу виробника та місце виготовлення тощо

Особливу увагу слід звернути на дату виготовлення, термін та умови реалізації, цілісність упаковки, наявність сторонніх запахів і ознак замокання.

Відсутність на товарі маркування державною мовою та відповідної інформації свідчить про те, що товар є неякісним та можливо навіть небезпечним для вживання.

Відпускання непродовольчих товарів проводиться в упакованому вигляді. Упаковка товарів повинна відповідати вимогам відповідних санітарних правил та забезпечувати збереження товарів.

Якщо пропонується товар без упаковки, не погоджуйтесь на такий, оскільки відсутні будь-які гарантії щодо збереження його товарного вигляду та комплектності

Доставка товарів споживачу оформляється замовленням-квитанцією або іншим документом із зазначенням найменування суб’єкта господарювання, прізвища споживача, його місця проживання, дати оформлення замовлення, назви товару, артикула, кількості предметів, видів і вартості послуг, часу їх виконання тощо

Доставка товарів здійснюється у строк не пізніше 7 днів з моменту оформлення покупки, якщо інший строк не установлено згідно з домовленістю сторін.

У разі виявлення невідповідності товарів умовам продажу (даним, зазначеним у розрахунковому документі), некомплектних або товарів неналежної якості споживач може відмовитися від прийняття цих товарів. У цьому разі оформляється акт, у якому зазначаються причини відмови. На підставі акта суб’єкт господарювання повинен доставити споживачеві товари без недоліків або повернути вартість товарів та послуг

В жодному разі не підписуйте будь-яких документів про якість та комплектність доставленого товару, не перевіривши цього фактично.

По-п’яте. Правильно пред’являйте претензії.

Закон надає право споживачеві самостійно вибирати, кому пред’являти претензії щодо якості товару та усунення недоліків. Це, на вибір споживача, може бути або продавець його товару, або його виробник, або підприємство, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.

Ми рекомендуємо пред’являти претензії виключно суб’єкту – продавцю товару. Оформлення претензій здійснюється виключно письмово, із зазначенням обставин справи та вимог споживача відповідно до чинного законодавства.

Вимагайте усунення недоліків у строк 14 днів, а не в інший термін, що пропонується (зразки претензій можна отримати у головного спеціаліста з питань захисту прав споживачів).

Нагадуємо, що доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п’ять кілограмів продавцю, виробнику або сервісній організації та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника або того ж сервісного центру.

Не забувайте вимагати від продавця (тільки в письмовій формі) видачу аналогічного товару з обмінного фонду магазину на час ремонту Вашого основного виробу (якщо товар віднесено до переліку товарів, з яких створюється обмінний фонд)

Приймаючи товар з ремонту – перевіряйте його справність, комплектність і цілісність одразу на місці. Не поспішайте підписувати документи, не перевіривши справність товару. Якщо встановлена невідповідність товару або виникли будь-які інші дефекти – не приймайте такий товар, вимагайте їх повного усунення.

А в тому випадку, якщо виконавцем будуть порушені вказані терміни ремонту, тільки в цьому випадку споживач зможе вимагати обмін товару або повернення коштів (також письмово).

У разі виявлення обману та обрахунків, продажу неякісних товарів, обслуговування неналежного рівня та некоректної поведінки працівників торгівлі звертатися до відділу економічного розвитку і торгівлі або за тел. 2 32 18.

Пам’ятайте, дотримуючись цих нескладних правил, Ви самостійно зможете захистити свої права та убезпечити себе від небажаного придбання товару або замовлення послуги.